Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρία, η εκμαθημένη αβοηθησία (ή αβοηθητότητα) συμβαίνει όταν το άτομο έρχεται επανειλημμένα αντιμέτωπο με μη ελέγξιμες στρεσογόνες καταστάσεις. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην προσπαθεί να ασκήσει έλεγχο ακόμη και όταν αυτό είναι εφικτό. Τα άτομα δηλαδή μαθαίνουν να θεωρούν τους εαυτούς τους αβοήθητους δίχως να προσπαθούν καν να αλλάξουν την κατάσταση, ακόμη και όταν η αλλαγή είναι πραγματοποιήσιμη. Ουσιαστικά χάνουν τα κίνητρά τους και παραιτούνται πριν ξεκινήσουν να πράττουν. Συχνά όποιος βιώνει αυτό το επίκτητο αίσθημα αβοήθητου δυσκολεύεται να πάρει αποφάσεις.
Η θεωρία διατυπώθηκε από τους Seligman και Maier το 1967. Βασίστηκε σε ένα πείραμα κατά την 1η φάση του οποίου, δύο ομάδες σκύλων είχαν υποστεί μια σειρά ηλεκτρικών σοκ. Οι σκύλοι που δεν μπορούσαν να σταματήσουν τα σοκ παρουσίασαν συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους (Α ομάδα). Εκείνοι που μπορούσαν να πατήσουν ένα μοχλό για να τα σταματήσουν δεν παρουσίασαν ανάλογα φαινόμενα (Β ομάδα).
Στη δεύτερη φάση του πειράματος οι σκύλοι έλαβαν ξανά ηλεκτρικά σοκ. Φάνηκε ότι οι σκύλοι που στην 1η φάση δεν μπορούσαν να ελέγξουν τα σοκ (Α ομάδα) δεν προσπαθούσαν καν να τα αποφύγουν, παρότι αυτή τη φορά μπορούσαν να το κάνουν κάποιες φορές. Είχαν μάθει να είναι ανήμποροι μη έχοντας τον έλεγχο της κατάστασης και είχαν παραιτηθεί.
Ο Seligman περιέγραψε 3 βασικά χαρακτηριστικά της εκμαθημένης αβοηθησίας:
Στους ενήλικες η εκμαθημένη αβοηθησία παρουσιάζεται σαν κάποιος να μη χρησιμοποιεί ή να αρνείται να μάθει προσαρμοστικές απαντήσεις σε πιεστικές καταστάσεις. Σε αντίξοες καταστάσεις αποδέχεται ότι άσχημα πράγματα θα συμβούν και ότι έχει μικρό έλεγχο σε αυτά. Εν κατακλείδι, δυσκολεύεται να επιλύσει τα προβλήματα ακόμη και όταν μπορεί να βρεθεί λύση.
Άτομα που έχουν μάθει το αίσθημα αβοήθητου:
Συχνά η εκμαθημένη αβοηθησία ξεκινά από την παιδική ηλικία. Όταν οι φροντιστές δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη του παιδιού για βοήθεια, το παιδί ίσως μάθει ότι δεν μπορεί να αλλάξει την κατάστασή του. Εάν αυτό συμβαίνει διαρκώς, τότε η αίσθηση της αβοηθησίας ενδεχομένως να υπάρχει και στην ενήλικη ζωή.
Παιδιά με εκμαθημένη αβοηθησία έχουν:
Μία σημαντική δεξιότητα στα παιδιά που μπορεί να σταθεί ως ανάχωμα στην αίσθηση ανημπόριας είναι η ανθεκτικότητα.
Οι επιπτώσεις της εκμαθημένης αβοηθησίας μπορεί να εκτείνονται σε μεγάλο εύρος της ζωής ενός ανθρώπου, παρεμβαίνοντας στην ψυχική του υγεία, στις σχέσεις του καθώς επίσης και σε άλλους τομείς της ζωής του. Ειδικότερα, η εκμαθημένη αβοηθησία έχει συνδεθεί με διαταραχές όπως η κατάθλιψη ή η διαταραχή μετατραυματικού στρες.
Η πιο συνηθισμένη παρέμβαση είναι η Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Με τη βοήθειά της το άτομο μαθαίνει να αξιολογεί περισσότερο ρεαλιστικά τις καταστάσεις που βιώνει και κατά συνέπεια να πράττει διαφορετικά. Στην ψυχοθεραπεία το άτομο:
πηγή: προσαρμογή από το Leonard J What is learned helplessness? διαθέσιμο στο: www.medicalnewstoday.com/articles/325355.php
Τι είναι ο ψυχολογικός χειρισμός; Ο ψυχολογικός χειρισμός είναι η προσπάθεια επιρροής ενός άλλου ανθρώπου, με στόχο τον έλεγχο...
Ποιους επηρεάζει ο θυμός; Τα επεισόδια θυμού αυξάνουν τις πιθανότητες για καρδιακά ή εγκεφαλικά επεισόδια (κυρίως σε άτομα που...
Τι είναι η ζήλια; Πρόκειται για το συναίσθημα που προκύπτει όταν φοβόμαστε ότι η «ιδιαίτερη» σχέση που έχουμε με...
Ψυχοθεραπεία στο Κοινωνικό Άγχος Η Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους είναι μία από τις πιο «επίμονες» διαταραχές άγχους. Υπολογίζεται ότι σε...